Budgetbeheer

Wat is budgetbeheer?

Budgetbeheer is er voor iedereen die moeite heeft om goed met geld om te gaan. Dit kan het geval zijn bij wisselende of weinig inkomsten, door schulden of bij mensen met psychische problemen. Budgetbeheer vindt plaats op vrijwillige (maar niet vrijblijvende) basis zonder tussenkomst van een kantonrechter.

Nadat u contact met ons heeft opgenomen, komen wij bij u voor een kennismakingsgesprek. Tijdens dit gesprek, eventueel samen met uw hulpverlener en/of familie, wordt de problematiek in kaart gebracht en uw financiële situatie geïnventariseerd. U krijgt uitleg over wat budgetbeheer inhoudt, wat u van ons kunt verwachten en wat wij van u verwachten. Samen besluiten we welke ondersteuning de best mogelijke oplossing biedt.
Als wij beiden van mening zijn dat we met elkaar verder willen dan zal een overeenkomst opgesteld en ondertekend worden waarin de afspraken tussen u en Anuva Budgetbeheer zijn vastgelegd.

Door een budgetplan op te stellen, krijgen we inzicht in uw financiële situatie.
Als u ervoor in aanmerking komt, vragen wij toeslagen, heffingskortingen en bijzondere bijstand voor u aan.
Uw inkomsten worden op een zogenaamde beheerrekening gestort. Afhankelijk van uw persoonlijke situatie is het mogelijk, dat wij alle vaste lasten gaan betalen en u leefgeld krijgt voor de dagelijkse boodschappen. Of we storten een deel van het inkomen door, zodat u zelf (een deel van) de vaste lasten kunt betalen.

Budgetbeheer is meestal tijdelijk en wordt beëindigd wanneer eventuele schulden zijn betaald of wanneer u de situatie weer onder controle heeft.

Wat zijn de kosten?

Voor het opstellen van een budgetplan en het aanmaken van een dossier berekenen wij eenmalig € 240,00. Vervolgens betaalt u, afhankelijk van uw situatie € 75,00 tot € 100,00 per maand.

Meer informatie:

Folder Anuva budgetbeheer (pdf)